M-983 HEMTT (8x8)
Jako jsou někteří fandové Tatrovek, Liazek nebo ruských vozidel, já jsem příznivcem amerických strojů. První model, který jsem si pořídil, tomu sice nenasvědčuje (viz
zde ), ale druhý to rychle napravuje. Jednalo se o Hummer H1 (představen
zde ). Ale už dost o modelech, které jsem již popisoval!
Model, který jsem chtěl stavět hned jako první, byl Oshkosh 8x8, ale po zvážení všech mých technických možností jsem dospěl k tomu, že by to bylo na začátek asi moc velké sousto a od stavění modelu jsem upustil. Ale nedalo mi to a asi po dvou týdnech jsem se zase pustil do přemýšlení o stavbě šesti nebo osmikolky. Vyhlídl jsem si MAN 6x6 a začal jsem shánět informace. Časem jsem začal uvažovat, že by nebyl marný MAN 8x8…pěkně velký kolos. Potom jsem si ale řekl, proč vůbec stavět MAN? Když chci stavět osmikolku, tak jedině tolik obdivovaného Oshkoshe. Nejdříve jsem chtěl stavět verzi M-977, kterou mám i jako kit, ale po zjištění rozměrů (délka modelu v měřítku 1:10 cca 1 m) jsem se raději přiklonil k variantě M-983, která je v reálu skoro o celý metr kratší, ale i tak je to obr! Typ M-983 HEMTT (8x8) je tahač a používá se se speciálním podvalníkem pro odpalování řízených raket země - vzduch PATRIOT.
Po roce a půl prací na modelu
Oshkosh M-983 HEMTT (8x8) bych Vám chtěl oficiálně představit trucktrialový speciál domácí výroby v měřítku 1:10.
Základní info:
Rozměry:
900 mm (délka), 255 mm (šíře), 280 mm (výška)
Váha:
8 kg
Rozměrové plány:
Plánek 2
Plánek 3
Plánek 4
Kola:
Pneu jsem se pokoušel vybrat co nejvíce podobné kolům skutečného vozu (16.00 R20). Jako “nejvhodnější“ se mi zdály, jistě je skoro všichni znají, pneu od Twin detonatora. Jediné co mi moc nevyhovovalo byla šíře pneu, ale co se dá dělat, přece je řezat nebudu! Celé rozvržení modelu se pak odvíjelo od nich. Pneu, abych zabránil protáčení disků, jsou přilepeny lepidlem Prenocel.
Rám:
Rám je vytvořen z dvou hliníkových “U“ profilů 20/20/20/2. K němu jsou pomocí táhel připevněny nápravy.
Nápravy:
Nápravy jsem nejdříve chtěl koupit plastové, které vyrábí Tamiya pro náklaďáky. Při řešení konstrukce modelu s těmito nápravami se mi objevovala spousta technických problémů a také se mi nelíbilo to, že jsou plastové, dokonce i převody. Rozhodl jsem se vyrobit si nápravy vlastní. Dnes mohu říct, že jsem se rozhodl dobře. Diferenciálové skříně jsou vyrobeny ze dvou hliníkových L profilů 50/50/5. Diferenciál je v případě RC truck-trialu naprosto zbytečný a proto je nahrazen dvěma kuželovými koly 30 a 15 zubů (M1). Ke středové kostce jsou přišroubovány vysoustružené polonápravy. Ozubená kola jsou nasazena na hřídeli průměru 5,00 mm, která je uložena v kuličových ložiskách. Kola jsou připevněna k hřídelům pomocí standardních kovových Tamiya unášečů. Nápravy jsou odpruženy celkem osmi 75 mm dlouhými olejovými tlumiči. První dvě nápravy jsou ovládány pomocí serva Hitec HS-805BB+ napájené z vlastního 5ti bateriového článku.
Pohonná jednotka:
Pohonnou jednotku jsem volil už na jisto podle zkušeností ostatních. Jde o motor Graupner SPEED 600 ECO, který je poháněn standardním 6ti bateriovým článkem. Hned za motorem je 3-stupňová převodovka od Tamiye. Za ní následuje dodatečně vyrobená sestupná převodovka (pevný převod, M1, 30z/12z). Dále je kardanem přenášen kroutící moment do rozvodovky s pevným převodem (M1, 28z/12z). Odtud se rozděluje a jde dále pomocí speciálních výsuvných kardanových hřídelů do náprav. Celkový převodový poměř je 396:1 (první rychl. stupeň), 203:1 (druhý rychl. stupeň) a 123:1 (třetí rychl. stupeň).
Nástavba:
Nástavbu jsem se snažil udělat co nejpřesnější, ale neměl jsem proto potřebné podklady a ani jsem je nemohl nikde najít. Potom mě napadlo, že bych rozměry kabiny mohl přibližně odměřit od již zmiňovaného kitu M-977. Takže jsem si vzal šupleru a do práce. Vlastní kabina je postavena z HIPS nárazuvzdorného polystyrenu (prostě plast) o síle 1 mm. Na kabinu padlo přesně 0,25m
2 hmoty. Plastové časti kabiny jsou slepovány modelářským lepidlem a vyztuženy plastovými profily od Tamiye. Nakonec je vše zatmeleno, vybroušeno, nastříkáno pískovou barvou a několikrát přelakováno hedvábně matným akrylovým lakem. Kabinu chrání nájezdový ocelový plech (síla 0,7mm). V blízké budoucnosti by měl kabinu ještě chránit ochranný rám z měděných trubek (pr. 6 a 8 mm).
Funkce:
Model má funkční řazení (3 rychlosti), osvětlení, brzdová světla a malý ventilátor chladící elektroniku. V budoucnu přibudou i funkční couvací světla. Funkční je i napodobenina skutečného majáku s rotující parabolou.
Video májaku
(Velikost 5,9MB | Formát MOV | 30 fps)
-
DOWNLOAD
Poděkování:
Poděkování patří všem členům
RC TRUCKTRIAL fóra a všem, kteří mi pomáhali se stavbou.
SPECIÁLNÍ PODĚKOVÁNÍ:
Speciální poděkování patří především panu J. Popovi
(J.P. model) za precizní výrobu části dílů.
Foto z první jízdy
ZDE
Ochranný rám:
Ochranný rám, jak již jsem psal, jsem zhotovil z měděných trubek o průměru 6 a 8 mm. Rám je sletovám cínem, spoje začistěny a následně natřen (zákl. barva, černá barva a lak). Rám je k modelu uchycen v 6ti bodech.
Doplňky:
Změnila se také zadní traverza z nevzhlednéhé Al profilu na měděnou trubku se zástěrkami.
Také jsem vyrobil přídavné reflektory.
Předělal jsem i baterie osvětlení. Vyrobil jsem dvě napodobeniny nádrží a do každé umístil 2 tužkové baterie.